Gå till innehåll

Ledig tjänst: Lokalt anställd handläggare

Sveriges ambassad i Hanoi söker en lokalt anställd handläggare med svenskt medborgarskap till sektionen för administration, migration och konsulära frågor med tillträde under hösten 2025.

Sveriges ambassad i Hanoi har till uppgift att stärka, fördjupa och bredda relationerna mellan Sverige och Vietnam inom alla områden. På ambassaden arbetar 14 personer. Utöver ambassaden finns ett svenskt honorärkonsulat i Ho Chi Minh-staden.

Arbetsuppgifterna omfattar i huvudsak:

  • Handläggning av administrativa ärenden, bland annat inom följande områden: fastighetsfrågor, HR-frågor, kommunikations- och IT-relaterade frågor, arkiv, inköp och upphandlingar.
  • Bistå sektionschefen med att besvara allmänhetens frågor.
  • Handläggning av konsulära och civilrättsliga ärenden samt bistå sektionschefen med ambassadens beredskapsplanering (bland annat uppdatering av beredskapsplan, checklistor och svensklista).
  • Handläggning av migrationsärenden.
  • I nära samarbete med sektionschefen ansvara för att uppdatera och publicera allmän information på ambassadens hemsida.

Ansökningskrav:

För att kunna söka måste du vara svensk medborgare. Godkänd säkerhets- och registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen (Säpo) är en förutsättning.

Din bakgrund

Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du ska ha en akademisk examen inom ett relevant område och kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Meriterande erfarenheter

  • Erfarenhet av arbete på svensk myndighet.
  • Handläggning av konsulära och migrationsärenden.
  • Språkkunskaper i vietnamesiska.

Dina egenskaper

Du är flexibel, har gott omdöme och trivs med ett högt arbetstempo. Du har mycket god administrativ förmåga, är kvalitetsmedveten, noggrann och empatisk, samt har lätt för att samarbeta. Arbetet kräver god förmåga att snabbt sätta sig in i olika arbetsuppgifter och regelsystem.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 12 månader, med eventuellt möjlighet till förlängning.

Lön och övriga villkor regleras enligt ambassadens regelverk för lokalt anställd personal i Vietnam.

För frågor om anställningsvillkor eller om innehållet i tjänsten, vänligen kontakta ambassaden.hanoi@gov.se

 Ansökan med personligt brev, CV och två referenser ska vara ambassaden tillhanda senast den 11 augusti 2025.

Ange Ansökan: lokalt anställd handläggare till sektionen för administration, migration och konsulära frågor i rubriken.

Ansökan skickas till: ambassaden.hanoi@gov.se

Senast uppdaterad 17 juli 2025, 13.50