Gå till innehåll
  • Svenska

Om utlandet Thailand

Intyg och legaliseringar

Ambassaden och konsulaten kan vara behjälplig med att utfärda intyg och legaliseringar. Vi föredrar att intyg beställs via e-post och i andra hand per post.

OBS! Följande tjänster kräver personligt besök på ambassaden eller konsulaten: ansökan om äktenskapscertifikat, legaliseringar och levnadsintyg.

Avgiften regleras av månadens växelkurs. Var noga med att betala rätt summa för avgift och porto!

Avgift för denna månad:

600 THB per intyg
200 THB för porto

Begäran om inkomstintyg – Så här gör du

1. Ladda ner blanketten (i Word eller PDF). Fyll i den noggrant, helst digitalt.

2. Läs igenom vilka dokument som krävs som underlag för ditt inkomstintyg via Inkomstintyg till ansökan om pensionärs- och familjevisum.

3. Betala avgiften för intyget samt kostnad för porto. Se Avgifter och betalningssätt för mer information.

4. Skicka din begäran via e-post eller vanligt brev till ambassaden eller konsulatet.
Din begäran ska innehålla följande:
- Ifylld blankett
- Underlag till ditt intyg
- Kvitto på inbetalningen

Viktig information om inlämning

Ifylld blankett, underlag och kvitto ska skickas i ett och samma mejl, eftersom separata utskick kan skapa förvirring och försena handläggningen. Skicka din fullständiga begäran via e-post eller vanlig post till det kontor (ambassad eller konsulat) som ansvarar för det område där du är bosatt. Se kontaktuppgifter via länken: Sändning av din begäran.

Handläggningstid

Intyg handläggs inom 15 arbetsdagar från det att en fullständig begäran inkommit.
Ofullständig begäran måste kompletteras inom 10 arbetsdagar – annars avvisas den, och avgiften återbetalas inte.

Utfärdade intyg

Intyg utfärdas endast på engelska och skickas med DHL till din postadresss som angetts på blanketten (endast inom Thailand). Ambassaden/konsulatet tar inget ansvar för förlorad försändelse vid felaktigt angiven postadress och telefonnummer.

Giltighetstid

Intyg gäller normalt i 3 månader, men detta kan variera.
Sökande ansvarar själv för att kontrollera vad som gäller hos mottagaren.

Svenska handlingar som ska åberobas i Thailand

Observera att i Sverige kan du på Thailändska Ambassaden i Stockholm få mer information om hur du går till väga för att registrera följande hos thailändska myndigheter

  • Svensk skilsmässa
  • Svenskt äktenskap 
  • Fullmakt/Legalisering/Medgivande
  • Thailändskt födelsebevis för barn fött till en thailändsk medborgare
  • Dödsfall (när en thailändsk medborgare avlider i Sverige)

Se länkar
บริการคนไทย – Royal Thai Embassy Stockholm(på thailändska)
Services – Royal Thai Embassy Stockholm(på engelska)

Senast uppdaterad 08 okt. 2024, 11.53